Åsa Kroon Lundell

Post-televisionens praktiker: Att förnya TV och tidningar genom att använda webb-TV

Att förnya sig genom att producera webb-TV har blivit en allt viktigare strategi för både etablerade TV-producenter och kvällstidningarna. Numera sänder både Expressen och Aftonbladet live-TV på webben och konkurrerar därmed om senaste nytt med etablerade bolag som Sveriges Television (SVT). Trots att TV som massmedium under det senaste decenniet nästan förklarats som död av medieforskare så blommar en mängd olika TV-format ut på webben. För att bli framgångsrik och attrahera publiker är det viktigt att form och innehåll anpassas till webbens förändrade kommunikativa villkor. Det faktum att publiken både är fysiskt frånvarande och samtidigt närvarande via olika sociala teknologier måste "tänkas in" i produktionerna vilket ökar den kommunikativa komplexiteten. Projektet syftar till att studera hur ett etablerat bolag som SVT och tidningar som de svenska tabloiderna Expressen och Aftonbladet använder webb-TV för att förnya sina respektive medier och hitta nya sätt att skapa relationer med sina publiker. Studien inkluderar material från två kommande stora mediehändelser 2014 där vi olika slags webb-TV-format sannolikt kommer att användas i stor skala: det svenska riksdagsvalet och världscupen i fotboll, FIFA World Cup. Projektet kommer att bidra med ny kunskap om hur TV och tidningar etablerar relationer till publiker på nya sätt genom webb-TV i det som kallats post-televisionens tidsålder.