Catrine Kostenius

Forskning om samverkande hälsoarbete för barn och unga, Norrbottens Kommuner, FoUI

Forskningsprojektet bygger på teorier om hälsofrämjande arbete med utgångspunkt i empowerment och deltagande aktionsforskning med ett uppskattande fokus. Syftet är att beskriva och förstå deltagande aktörers erfarenheter av hälsofrämjande arbetssätt för att främja barn och ungas hälsa, samt en gemensam agenda för att öka hälsolitteracitet och bidra till jämlik hälsa i Norrbotten. Deltagarna i forskningsprojektet kommer från Norrbotten och är elever i årskurs 4, 7 och 9 samt årskurs 1 på gymnasiet, unga utanför skola och arbetsmarknad, skolledare, lärare, elevhälsans personal och andra aktörer som arbetar med barn och ungas hälsa till exempel arbetsförmedlingen, socialtjänst och barn och ungdomspsykiatrin. Kvantitativa och kvalitativa metoder som enkätstudier, fokusgrupper, individuella intervjuer och workshops används för att besvara följande forskningsfrågor:
I) Hur upplevs hälsosamtalet av professionella och barn och unga, och vad är deras tankar om möjligheter att främja hälsolitteracitet och bidra till jämlik hälsa?
II) Hur beskrivs och förstås lärande och hälsa utifrån ett hälsopedagogiskt perspektiv och en pedagogisk praktik?
III) Hur beskrivs en gemensam agenda för att främja barns och ungas hälsa ur professionellas såväl som barns och ungas perspektiv?
IV) Hur skapar och upplever deltagande aktörer hälsofrämjande arbetssätt och hälsofrämjande organisationer med syfte att samverka i frågor om barn och ungas hälsa?